Meditatie

Vaak hebben mensen een beeld van meditatie dat meditatie alleen maar strak stilzitten is en voor de rest niets meer doen.
Dat kan voor sommige mensen best wel saai, of juist heel spannend zijn, daarom word er bij De Groene Lotus op een andere manier les gegeven:  Wij doen inderdaad ook stilzitten, maar wat wij ook doen is lichaamsbeweging in de vorm van schudden en/of op een ontspannende manier het lichaam los en soepel maken wat bijna altijd gebeurt op muziek.

Wij besteden ook aandacht aan ademhalingsoefeningen.

De meditaties die wij doen zijn meestal gevarieerd van inhoud : wij zitten stil, dansen (bewegen op muziek), staan, zitten en liggen.
Verder geven wij ook een zo gevarieerd mogelijk aanbod aan meditaties te geven, dus elke week een andere les.

Dit zijn o.a. de meditaties de wij geven:

-Hara meditatie

-Body Scan

-Ontspanning door Jacobsen

-Vijf anker meditatie

-Loopmeditatie

-Stiltemeditatie

En wij geven ook verschillende Osho meditaties :

 

-No Mind (gibberisch)

-Kundalini

-Nadabrahma

-Gourishankar meditatie.

-The Dynamic meditation

Wat is meditatie?

Meditatie is bewust zijn/worden van alles wat in jou en om jou heen gebeurt.
Meditatie is het beoefenen van opmerkzaamheid, opmerkzaamheid houdt in dat je voortdurend aandacht hebt voor alles dat zich van moment tot moment voordoet.
Meditatiebeoefening kan de overgang van ‘denken en doen’ naar alleen ‘zijn’ in werking zetten.

Waarom mediteren?

Mediteren kan je leven veranderen als je er zelf achter staat.
En de positieve werkingen van meditaties zijn er veel, te veel om allemaal hier te vermelden, maar ik zal er toch een aantal noemen:

Stress verlagend
-De ademhaling word trager en gelijkmatiger
-Het verhoogt helderheid van denken en waarneming, verhoogde concentratie.
-Ervaring van moeiteloosheid, stroming en harmonie, meer spontaniteit .
-Vriendschap sluiten met zichzelf, vergroot waarneming zonder waardeoordeel.
-Dingen accepteren zoals ze zijn, efficiënter omgaan met frustraties
-De stroom aan gedachten te kalmeren, focus en flow ervaren.
-Onze omgeving opmerkzamer betreden zonder direct over alles te oordelen.

En er zijn veel meer dingen die meditatie kunnen doen voor jou, maar om het zelf te ervaren zul je het zelf moeten beoefenen.